Posts Tagged ‘Suruhanjaya Tenaga’

Sumber:  Berita Hairan 4/7/2011

JOHOR BAHRU: Kewujudan sindiket menawarkaan produk dan kepakaran bagi mengurangkan penggunaan tenaga elektrik menyebabkan Tenaga Nasional Berhad (TNB) Johor kerugian lebih RM9 juta sejak awal tahun ini.

Perbuatan didalangi kumpulan berkenaan menyebabkan banyak premis perniagaan termasuklah hotel ternama dan kilang membayar jumlah tertentu untuk mengurangkan penggunaan elektrik mereka dan menyebabkan kerugian yang banyak kepada TNB.
Pengurus Besar Negeri, Datuk Mohd Aminuddin Mohd Amin, berkata kerugian berkenaan berdasarkan 1,336 kes kecurian yang dilaporkan dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini membabitkan sektor komersial seperti rumah kedai, hotel, klinik, stesen minyak dan kilang sebagai penyumbang utama.

Katanya, Johor negeri ketiga mencacatkan kes kecurian elektrik tertinggi selepas Selangor dan Pulau Pinang dengan kebanyakan kes pengubahan meter didalangi sindiket yang menawarkan perkhidmatan serta produk pengurangan tenaga.

“Untuk mengatasinya, Unit Pengekangan Kecurian Arus (SEAL) TNB dianggotai 30 petugas diarah menjalankan operasi dari semasa ke semasa di sekitar negeri ini, Negeri Sembilan dan Melaka, ” katanya.

Mohd Aminuddin berkata, kegiatan kecurian elektrik yang didalangi kumpulan itu masih mampu dikesan pihaknya yang turut mempunyai kepakaran memeriksa kebocoran tenaga berkenaan dengan kadar segera.

Curi!

Gambar Hiasan: Ini baru la curi elektrik namanya.....

“TNB menggunakan sistem canggih iaitu Alat Kawalan Jauh Bacaan Meter yang boleh mengesan secara automatik jika berlaku pengurangan penggunaan elektrik secara luar biasa walaupun premis terbabit terletak jauh seperti di Segamat.
“Unit SEAL akan terus datang ke lokasi berkenaan dan jika didapati pemilik premis mencuri elektrik, kami berkuasa menyekat penggunaan elektrik selama tiga bulan di sana mengikut Akta Bekalan Elektrik 1990,” katanya.

Beliau turut menasihati orang ramai supaya tidak terpedaya dengan helah sindiket yang hanya mahu mengaut keuntungan mudah hingga menyebabkan pengguna didenda serta dikenakan tindakan mahkamah.

Pada masa sama, beliau menjelaskan pengguna turut terdedah risiko kemalangan kerana peralatan pengurangan elektrik terbabit dihasilkan tanpa mengikut piawaian.

Justeru katanya, orang ramai yang curiga dengan kehadiran individu yang mendakwa kakitangan TNB yang menawarkan perkhidmatan pengurangan tenaga itu boleh menghubungi talian TNB Careline di 1554 atau pusat sehenti di 1300 88 5454.

Sementara itu, dalam perkembangan sama beliau berkata, TNB akan menggantikan lebih 250,000 meter elektrik lama berusia lebih 15 tahun di seluruh negeri ini secara berperingkat berikutan ia sudah tidak berkesan termasuk gagal merekodkan bacaan penggunaan sebenar.

Komen: iyeeeee ke? itu bukan alat jimat tu…tu alat curi elektrik….. alat jimat elektrik yang aku tau, hanya mengambil kesempatan ke atas tidak cekapnya peralatan elektrik  atau pendawaian dalaman pengguna, malah dalam sesetengah kes, mengambil kesempatan ke atas kelemahan sistem penghantaran elektrik pemegang lesen. Renung-renungkan….

Suruhanjaya Tenaga akan menganjurkan Persidangan Keselamatan Elektrik pada 21 dan 22 Julai 2011.

Antara intipati persidangan tersebut adalah bagaimana untuk memperkasakan keselamatan elektrik melalui penguatkuasaan undang-undang, amalan terbaik bagi keselamatan elektrik, kajian kes kebakaran berkait elektrik dan banyak lagi. Maklumat lanjut boleh didapati di laman web SURUHANJAYA TENAGA atau klik SINI untuk brosur persidangan tersebut. Yuran penyertaan RM 100.00 sahaja.

Sebenarnya bukan nak cerita sangat pasal berumah di tepi pantai, tapi kalau dah buat rumah tepi pantai tu, kenalah lebih berhati-hati dan bersedia akan apa jua kemungkinan. Kalau dah ditakdirkan berlaku juga tragedi, redha je la…..

Sambil-sambil tu, cuba fikirkan apa yang sebenarnya berlaku….

Sumber Video: Fikri Fick @ Chargeman Group


KLIK DI SINI untuk muat turun Pekeliling & Senarai Institusi yang ditauliahkan Suruhanjaya Tenaga (PDF)

Tak tau nak kata apa….. korang kata lah dalam hati masing-masing…

Cara salah pemasangan pengatur kelajuan kipas

Kalau ikut sumber dari emel, jenis kipas, bentuk siling, boleh dikatakan lokasi ‘kejadian’ ni di Malaysia, cuma pengirim emel tu kata; “done by wireman from bangla”. Lepas tu dia kata; “Ha ha haaaaaaaaaaaa… sakit perut , gelak”…..

Aku lak kata, hanya Orang Kompeten Mengenal Elektrik, jadi benda-benda elektrik ni bagi la kat yang pakar iaitu Orang Kompeten Elektrik!