Tenaga Solar Sumber Alternatif

Posted: 14 April 2008 in Berita Elektrik, Elektrik, Technical
Tags: , , , , ,

Sumber: Berita Harian

TEKNOLOGI sel solar wajar digunakan sebagai sumber alternatif menjana elektrik dalam projek pembestarian sekolah luar bandar untuk memastikan pelajar di kawasan berkenaan tidak ketinggalan dalam pembudayaan teknologi maklumat dan komunikasi.

Gambar Hiasan: Sebuah rumah yang dikuasakan dengan tenaga solar / suria  
Komen-komen
  1. kaito724 says:

    Tulisan artikel di blog Anda bagus-bagus. Agar lebih bermanfaat lagi, Anda bisa lebih mempromosikan dan mempopulerkan artikel Anda di infoGue.com ke semua pembaca di seluruh Indonesia. Salam Blogger!

    Saiful: Sambil menyelam, minum air….

  2. adeline says:

    Great blog.

    Saiful: Thanks.

  3. CIKGU JUN says:

    terima kasih atas maklumat ini. sangat berguna untuk pengajaran dan pembelajaran pelajar-pelajar sekolah

    Saiful: Sama-sama.

  4. 4zela says:

    syabas mere beta….hehe…bgs2…..klu lg byk info lg senang ler kj budak u cm sy…hehe…di samping utk tmbah ilmu kn…kn…kn

    Saiful:
    Aku cuma buat apa yang termampu….

  5. man_jb says:

    aslmulaikom para sahabat dan saudara2 semua……
    saya ingin bertanya alat tenaga solar berapa harga di pasaran skrng, saya berminat untuk membeli nya……

    terima kasih

    Saiful:
    Waalaikumsalam….
    Mengikut sumber pembaca yang boleh dipercayai (updated), En. Zul menawarkan dengan harga RM45000.00 saudara boleh rujuk terus
    kepada En. Zul di http://www.zulldesign.com.my/. Di website ini ada semua maklumat
    berkenaan En. Zul.

    Baca di: Kuasa Solar Di Malaysia

  6. shazwanie_94 says:

    sye tlah m’bace artikal di ats dan ia amat berguna kpd sume pelajar tntg betapa pentingnya tnga solar untuk kegunaan kita di masa akn dtg…..

  7. yazeed says:

    ade x info pasal sejarah solar dipekenalkan di malaysia n dunia.. pastu info pasal sistem solar diaplikasikan pada lanskap taman.. thanks..

  8. yazeed says:

    saya memerlukan sgt2 info tu..

  9. khairil says:

    Yazeed – info tersebut boleh didapati dari wikipedia

    Photovoltaic (PV) systems (Mary Bellis) convert light energy into electricity. The term photo is a stem from the Greek ‘phos’ which means light. ‘Volt’ is named for Alessandro Volta (1839), a pioneer in the study of electricity. ‘Photo-voltaic’ then could literally mean ‘light-electricity’, most commonly known as solar cells

    French physicist Edmond Becquerel first described the photovoltaic (PV) effect in 1839, but it remained a curiosity of science for the next three quarters of a century.

    Utk maklumat lanjut boleh dapati dari wikipedia atau email kpd saya

  10. pa'an_handsome88 says:

    saya berharap produk, yang menggunakan tenaga solar, menjadi pilihan utama penduduk di malaysia, dimana malaysia mendapat taburan cahaya yang tinggi pada setiap tahun, malah dapat mengurangkan takrif perbelanjaan bil elektrik..

    Saiful:

    Saya lak berharap ada la kiranya bijak pandai yg boleh mengurangkan kos pembinaan/penjanaan tenaga solar…

  11. Alin says:

    saya berharap produk penjimatan ini dapat digunakan sepenuhnya diseluruh kawasan terutamanya kawasan bandar yang memerlukan penggunaan tenaga elektrik yang tinggi.Langkah ini akan dapat mengurangkan kos pengeluaran dikilang-kilang dan sekaligus mungkin dapat mengurangkan kos atau harga runcit dipasaran.

  12. Battousai says:

    blh x trgkn serba sdkt ttg tnga solar, nuklear, dan ombak? bab sya ni kurg pngatahuan ttg sumber-sumber tnga ni.

  13. mawi muslim says:

    sumber tenaga yang perlu difikirkan oleh kita semua bagaimana untuk mengatasi masalah kekurangan sumber tenaga.

  14. Tanpa Nama says:

    knp mawi berkahwin dgn ikin

    Saiful:

    Tak dapek den nak tolong!

  15. sue says:

    laman web ni amat bgs bg sya as a student…
    juz klik jer
    smoga lebih byk lg info2 menarik tntg smber yg ade kt bumi kte ni….
    thankssss

  16. nurreedhamdzuki says:

    tolong banyakkan laman web tenaga

  17. OrangUlu says:

    Jadi dimana saya boleh dapatkan bahan-bahan ini dan berapa harganya ? Saya sudah puas mencari di kedai-kedai tetapi tidak jumpa.. macam mana mau aplikasi jika barang susah di perolehi.

  18. jejaka yang ingin tahu says:

    ble x rakan-rakan beritahu saya kelebihan dan kelemahan tenaga solar ini

  19. secret says:

    saye pun x tau….

  20. nazaresma says:

    aku nk copy paste bnde ni..
    cmne weh??

    Saiful:

    Highlightkan, klik kanan and copy.

  21. ariff says:

    info ini sememngnya bagus,akan tetapi lebih bagus jika blog ini menulis tentang cara-cara nk buat alat solar tersebut.

  22. syaheer_hamid says:

    Thanks for the info. sangat bagus.teruskan usaha

  23. Tanpa Nama says:

    yuhu!!!!!!!!!!! kumpulan kami dah dapat cari
    thanks u

  24. alia says:

    YYYYYY……KAMI DAH DPT INFO UNTK ASINNGMENT YG AMT PENTG

  25. anizarkee_9195 says:

    maklumat yang d berikan tak brapa lengkap la..tpi yang sya tau tenaga solar kat malaysia tak smua ble guna kerana kos dan kawasan yang luas utk pembinaan..jdi hanya org yang brada shja tau apa itu tenaga solar serta kebaiknnya..walaupun menjimatkan tpi tak seberapa d gunakan dan banyak juga plajar tak kenal apa itu tenaga solar..

  26. farahakim says:

    asal tanpa nama berkata 2 slow sangat nie kan tentang tenaga solar

  27. farahakim says:

    saya nak kan maklumat untuk membuat asignment ley kew bagi kami sedikit inform

  28. farahakim says:

    saya kurang paham lah bole tlg terang kan x

  29. farahakim says:

    bole x tlg kirim kan maklumat pada saya tentang tenaga solar

  30. Tanpa Nama says:

    macam manalah nak siapkan kerja kt ni? tapi bestlah juga kalau buat projek macam ni.

  31. nur zulaikha says:

    macam manalah nak siapkan kerja kt ni? tapi bestlah juga kalau buat projek macam ni.

  32. Tanpa Nama says:

    mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

  33. mira says:

    salam, saya nak tanya ade takk blog yg ada menerangkan dgn lebih terperinci mengenai kereta solar?

  34. zul says:

    i’m zul..from cheras..want to know about solar…?..email me…already have my own solar system…happy to share… techgenius333@yahoo.com

  35. cute boy says:

    i’m cute boy zaman sekarang teknologi x nk gune apa la anak ank zaman sekarang

  36. fina says:

    ffgfstttttttttttttttttttu

  37. md faessal says:

    macam mana saya nak dapatkan solar sistem ini? berapa kosnya?

  38. najeeha says:

    bagus utk pelajar sklh mengetahui sprti sy

  39. june says:

    saya nak tau bape ye harga utk pemasangan tenaga solar di rumah.. kalau boleh mengikut kemampuan sbb saya skang ni tgh buat umah baru.. perancangan saya dah alang2 nak duduk umah baru mau la pasang aircond.. pasti penggunaan bil letrik makin mahal n tarif eletrik pun dah makin meningkat.. jadi elok la buat persediaan awal

    Saiful:

    lebih kurang 80 to 100 ribu……
    20 tahun ROI

  40. heri says:

    slm, camne sya nk dptkan mesin solar nie, n brapa kosnya, bukan kegunaan di rumah setakat running utk rumah burung walit shj, tq

    Saiful:

    Salam.
    Maaf, saya tak jual solar ni. Saya akan cuba kemaskini berkenaan cerita “Tarif Suapan-masuk” solar dalam masa terdekat. Untuk pengetahuan tuan, skim ini telah dibekukan buat sementara waktu menantikan penggubalan Akta Tenaga Boleh Diperbaharu.

  41. zombire says:

    kami nak otak

  42. zombire says:

    ytrktjirjyjjhjfkgk

  43. kami suka sangat says:

    bq

  44. Tanpa Nama says:

    tiada guna langsung!?!?!?!

  45. Aidil Adi says:

    apakah keburukan tenaga solar dan tenaga goterma?harap balas bagi mereka yg tahu.,

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s