Kuasa Solar Di Malaysia

Posted: 25 Jun 2008 in Elektrik, Pengetahuan Am, Technical
Label:, , , , , , , , ,

Malaysia sudah pun terlibat dalam teknologi ini sejak lebih dari 10 tahun. Pihak TNB menerusi agensinya, TNRD telah membuat kajian dan mencuba dibeberapa tempat seperti di Kuarters kakitangan dan komuniti luar bandar. Beberapa pakar dari universiti tempatan juga dalam masa yang sama membuat R&D masing-masing.

Solar panel biasanya merujuk kepada sistem solar water heater (seperti yang dipasang di bumbung-bumbung rumah). Solar module biasanya merujuk kepada sistem solar photovoltaic (PV). Ianya dipanggil module sebab sistem ini adalah modular (boleh dipasang mengikut kapasiti yang dikehendaki samada secara siri atau selari bergantung dengan konfigurasi sistem).

Secara purata hasil dari kajian R&D tempatan, Energy Yield adalah 1,200 kWh/kWpeak/year. Maksudnya, setiap 1 kWpeak solar PV akan menjana 1,200kWh tenaga elektrik setahun. Sekiranya anda menggunakan tenaga 400kWh/month (12 * 400 = 4800 kWh/year), maka kapasiti yang diperlukan ialah (4800/1200) = 4 kWp.

Solar panel sistem pula terdiri kepada 2 jenis, Storage sistem dan juga Grid Connected.

Storage system biasanya mempunyai bateri untuk menyimpan tenaga yang dijana pada waktu siang dan diguna pada waktu malam (juga sebahagian di siang hari). Sistem ini juga biasanya digabung dengan beberapa sumber tenaga seperti janakuasa diesel atau kincir angin atau kedua-dua sekali, yang mana juga dinamakan Solar Hibrid.

Sistem ini telahpun dipasang di beberapa komuniti pedalaman dan juga kini sedang dalam proses dipasang di sekolah-sekolah luar bandar di Sabah & Sarawak yang mana jauh dari grid bekalan elektrik. Pulau-pulau peranginan di Semenanjung Malaysia juga tidak ketinggalan seperti di Pulau Perhentian (Hibrid Solar+Diesel+ angin), Pulau kapas, etc.

Grid connected system pula merupakan sistem yang disambung secara selari dengan bekalan elektrik utiliti (TNB – utiliti company di Semenanjung, SESB – di Sabah dan SESCO – di Sarawak). Sistem ini tidak mempunyai sistem bateri untuk simpanan tenaga. Tenaga yang dijana (sebahagiannya diguna oleh premis itu sendiri) akan disalurkan (export) ke grid utiliti atau dalam erti kata lain, dijual ke grid. Diwaktu malam (atau waktu dimana penggunaan tenaga elektrik melebihi kapasiti yang dijana), tenaga elektrik ini akan dibeli semua (import) dari grid utiliti. Dalam erti kata lain, grid utiliti (TNB) merupakan ‘sistem bateri untuk menyimpan lebihan tenaga’. Proses import-export ini berlaku secara automatik tanpa melibatkan sebarang sistem mekaniakal atau switch gear dan dirakam/rekod oleh sistem meter yang mempunyai kemudahan import-export feature.

Sistem grid connected ini telahpun dipasang dibeberapa buah rumah, sekolah dan pejabat kerajaan. TNB pula telah memasang sistem ini di beberapa premis TNB sejak lebih dari 10 tahun dulu sebagai kajian. Kerajaan Malaysia dengan kerjasama UNDP-GEF (Global Environment Facility) sedang bekerjasama untuk memajukan industri ini menerusi projek Malaysia Building Integrated Photo-Voltaic (MBIPV) yang diurus oleh Pusat Tenaga Malaysia (PTM) di Bangi. Projek ini dianggotai oleh pakar tempatan dan luar negara yang diketuai oleh pakar dari TNRD. Salah satu matlamatnya ialah untuk mengurangkan harga pemasangan teknologi PV menerusi insentif-insentif khas termasuk technology transfer. Mereka-mereka yang ingin menyertai program ini (Suria 1000 programme) atau BIPV demo programme, bolehlah menghubungi PTM. Maklumat projek dan aktiviti ada di sini atau sini. BIPV bermaksud sistem solar PV ini diintegrasi dengan sistem struktur bangunan. Contohnya, module PV tersebut menjadi sebahagian dari bumbung bangunan (atau di negara beriklim sejuk, sistem ini diintegrasi dengan bumbung dan juga dinding bangunan).

Untuk makluman, sistem ini telah dipasang di;

a) Bangunan Pusat Tenaga Malaysia PTM ZEO (Towards Zero Energy Office building) di Bangi (Maklumat lanjut di sini atau sini.)

b) Sekolah Menengah Sri Aman, Petaling Jaya.

c) Beberapa rumah di Presint 16, Putrajaya.

d) Bangunan HQ Putrajaya Perdana, Precint 16, Putrajaya

e) Beberapa rumah milik persendirian di sekitar Kuala Lumpur, Subang, Semenyih, Melaka, etc.

f) Bangunan Suruhanjaya Tenaga Malaysia Sustainable Building, Precint 2, Putrajaya (sedang dalam pembinaan)

g) Sedang dalam proses – pihak pemaju perumahan dan beberapa rumah persendirian (mungkin anda salah seorang yang berminat, boleh mencuba)

Mengenai harga sistem BIPV ini ianya bergantung dengan teknologi yang digunakan samada module Polycrystaline, Monocrystaline atau Amorphous (thin film). Secara umum, harga pemasangan sistem BIPV (lengkap dengan pemasangan termasuk inverter) adalah dalam RM23-25K / kWpeak. Harga ini menurun dari tahun ke tahun. Tahun lepas adalah RM 28K/kWp. Rules of thumb, jika anda ingin memasang 4 kWp BIPV, maka anggaran kosnya ialah RM23,000 X 4Kwp = RM92,000. Harganya mungkin lebih tinggi jika ianya dibuat tanpa merujuk kepada pakar BIPV atau MPIA (Persatuan Perusahaan Photovoltaic Malaysia). Di Malaysia, hasil dari kerjasama pihak kerajaan, universiti tempatan, TNB dan SIRIM, telah diwujudkan satu standard pemasangan sistem PV. Sesiapa yang berminat boleh mendapatkan salinan dari SIRIM (Department of Standard).

Selain itu, kepada mereka-mereka yang berminat untuk menceburi bidang BIPV, bolehlah mengikuti kursus kompentasi anjuran Pusat Tenaga Malaysia-MBIPV projek di Bangi. Kursus ini meliputi latihan teori, praktikal dan ujian. Untuk pengetahuan, pihak PTM-MBIPV dan MPIA mendapat kelulusan/akreditasi dari badan antarabangsa untuk menganjur kursus tersebut. Maklumat lanjut di sini.

Untuk pengetahuan, terkini ada 2 syarikat international sedang dalam proses membuka kilang PV module di Malaysia. Satu di Kulim (First Solar) dan satu di Dengkil-Cyberjaya (3 minggu lepas ada iklan pengambilan pekerja dalam akhbar). Dikhabarkan terdapat satu lagi syarikat international dari US sedang berunding untuk masuk ke Malaysia. Kita berharap dengan adanya kemajuan dalam industri ini, maka kos pemasangan akan menurun menjadi viable. Sama sperti, industri telefon bimbit dahulu. Dulu cuma tokeh balak / org kaya / company sahaja yang mampu memiliki telefon mudah alih (sebesar tong gelen – ATUR) yang berharga berbelas ribu ringgit. Kini, harga telefon bimbit yang baru boleh serendah RM99. Itu belum lagi yang 2nd hand. Budak sekolah pun mampu beli.

Sumber:  asetip / melayu-trade


Komentar
  1. Fauzi berkata:

    Boleh email saya dimana syarikat yang menjual alat solar di rumah, saya berminat nak tau harga dan cara pasang

    email saya trimuda@gmail.com

    fauzi

    Saiful:
    Saya tak pasti ada mana-mana syarikat dah buat benda ni, tapi saudara boleh rujuk
    kepada En. Zul di http://www.zulldesign.com.my/. Di website ini ada semua maklumat
    berkenaan En. Zul.
    Agensi Berita Bernama pernah melaporkan saudara Zul berkata;
    “Saya nak buktikan dengan bermodalkan RM100,000, anak tempatan boleh membina sebuah rumah solar yang menggunakan sepenuhnya tenaga matahari,”. Beliau telah membuat kajian hampir 10 tahun lepas.

  2. rani berkata:

    assalamualaikum…
    saya ab rani, pengajar kolej komuniti kuantan
    saudara ada membuat kajian lain mengenai tenaga solar yang memerlukan bantuan saya berminat untuk turut serta.
    jika ada emailkan kepada saya : ebby_2k@xxxxxxx.com

    Saiful:
    Waalaikumsalam….
    Saya tak buat kajian berkenaan tenaga solar, saya hanya meng”google” maklumat untuk pengetahuan sendiri dan pembaca. Seperti yang telah saya jelaskan kepada saudara Fauzi, mungkin saudara boleh berhubung dengan Saudara Zulkifli Haron, perekacipta kita.

  3. KNizam berkata:

    wahhhhh bagus la niche blog neh. hehe :)

    Saiful:
    HA…ha…ha… Ya ke?…
    NICHE tu apa? ha….ha….ha….ha…. ;)

  4. Pn.nazirah berkata:

    Assalamualaikum.
    Saya beminat dengan solar sel. Boleh tolong beri maklumat dimana saya boleh dapatkan solar sel dan litar cara pemasangannya sekali.
    Saya ingin mencuba yang paling mudah dan harga yang berpatutan.
    terima kaseh.

    Saiful:
    Walaikumsalam… Untuk mendapatkan kit “Do It Yourself” solar sel, saya cadangkan Puan cari & beli, jika di sekitar KL ni di kawasan Jalan Pasar Pudu, pada hari bekerja, 9 pagi – 5 ptg. Kebanyakan kedai tutup pada hujung minggu. Di situ terdapat banyak kedai menjual pelbagai jenis kit DIY elektronik berharga lebih kurang RM10 ~ 50 (Kandungan kit lengkap dengan gambarajah pemasangan, papan litar elektronik dan aksesori) . Jika ada (solar kit), kit seperti ini hanya boleh menyalakan mungkin LED atau mengecas bateri (namun sesuai untuk pembelajaran & kajian). Kalau puan di luar KL, kalau saya ada masa nanti saya tolong cari-carikan…..

  5. Michael Ooi berkata:

    Saudara saudari sekalian, saya ingin berkongsi pengalaman saya dalam sistem solar elektrik yang mampu menjana 1W 3.5V power solar cukup untuk 15x 5mm LED, mengecas AA Nimh battery dalam masa 2jam, atau menjalankan DC motor atau kipas DC kecil. Saya dapat solar cell ini dari PG SOLAR online dengan harga termasuk pengahantaran Pos Ekspres yang berpatutan.

    Sila hunbungi PG SOLAR ENTERPRISE, mereka menjual macam macam “DIY solar component” produk solar dengan harga yang berpatutan ke semua negeri di seluruh Malaysia. Sila hubungi Emel: pg.solar@gmail.com untuk keterangan lanjut…

    Saiful:
    Info yang bagus dari Michael! Mungkin michael boleh nyatakan alamat dan no telefon PG Solar Enterprise untuk pembaca terus berurusan, maklum saja, benda2 online ni orang susah sikit nak letak kepercayaan….

  6. Michael berkata:

    “DIY solar 1W” yang dijual oleh PG SOLAR biasanya untuk tujuan pendidikan atau hobi persendirian. Mereka juga menjual solar panel profesional dari Jepun yang sesuai untuk sistem lampu tenaga solar di rumah.
    Syarikat ini terletak di Bayan Lepas, Penang. Telefon: 012-5656828 (Mr.Peter Goh)

    Saiful:
    Kepada sesiapa yang berminat, sila hubungi terus Mr Peter Goh. :)

  7. namirah berkata:

    assalammualaikum…
    saya ingin membuat projek mengenai sistem solar untuk projek akhir tempat pengajian saya..
    saya ingin mengetahui bagaimana untuk mendapatkan solar sel dan litar yang berkenaan..
    saya ingin melakukan projek lampu isyarat yang menggunakan sistem solar tapi masih tidak tahu untuk mendapatkan litar yang sesuai…
    harap dapat membantu

  8. sakura berkata:

    boleh terangkan dengan lebih terperinci tak pasal tenaga solar ni…

    Saiful:

    Klik sini: http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_power

  9. khairil berkata:

    saya berada di melaka tetapi berminat membeli barangan DIY berasaskan solar energy. jadi boleh kah en saiful membantu. terima kasih

    Saiful:
    Sila hubungi PG SOLAR ENTERPRISE, mereka menjual macam macam “DIY solar component” produk solar dengan harga yang berpatutan ke semua negeri di seluruh Malaysia. Sila hubungi Emel: pg.solar@gmail.com atau Telefon: 012-5656828 (Mr.Peter Goh) untuk keterangan lanjut…

  10. johan berkata:

    ada sapa sapa dah buat re-search tetantang buat kereta menggunakan tenaga solar?? Please… send to my email address ihatejohan@yahoo.com.

    Saiful:
    Diharap ada yang boleh membantu En. Johan…. ;)

  11. khairil berkata:

    Saya dah contact PG solar tersebut tetapi agak kurang yakin kerana perbezaan jauh penang dan melaka. saya gemar beli sendiri di kedai2. Jadi boleh tak en. saiful jelaskan dengan detail kedai2 solar yg terdapat di jalan pudu itu. seperti contoh nama kedai, lokasi bersebelahan dgn ape dan sebgainya. atau melaka ada tak kedai2 solar DIY??
    thanx in advanced

    Saiful:
    Di Jalan Pasar Pudu tersebut bukan hanya menjual barang2 solar. Di kawasan tersebut, boleh dikatakan pusat penjualan peralatan elektronik, spare part elektrik & elektronik & perkara2 yang sewaktu dengannya.(deretan kedai….). Cuma saya pernah ternampak kit yg pernah saya sebut sebelum ni (tak ingat kedai mana, tapi ketika mencari barang yang kita nak, kalau kedai ahso takde tanya dia mana boleh dapat, kemungkinan besar dia tahu, boleh rasa keseronokan masuk dari satu kedai ke kedai yang lain). Melaka, saya tak tau pula…. Kalau saya kebetulan ke jln pasar, saya cuba mark kedai mana… ;)

  12. ashikin berkata:

    sy wat thesis sal tng solar utk pengeringan rumpai laut..
    nk wat model la.
    tg la kasi additional info yg best2 sket..
    mmg jalan pasar pudu ade jual bebarang 2 sume?
    mekaseh

  13. khairil berkata:

    Saiful boleh explain jalan pasar pudu itu di mana?
    adakah behadapan dgn kota raya?
    sepanjang petaling street ?
    di sekitar pasar seni ?
    kl central ?
    saya akn pergi cari

  14. Khairil berkata:

    Pembelian ONLINE lebih mudah
    Shopping la di -> http://scorigin.com/home
    Lebih banyak produk solar yang menarik !!

    http://scorigin.com/home

    Saiful:

    Info yang berguna. Tq. :)

  15. norakir nordin berkata:

    di banyak maklumat boleh didapati dari http://www.zulldesign.com.my, cuma kalau tak silap saya sistem solar yang mereka bangunkan bernilai RM 45,000.00, tinggi bagi individu kecil. Saya fikir beberapa universiti telah membuat penyelidikan berkenaan tenaga solar antaranya UTM dan Uniten yang membangunkan basikal dan kereta solar. Maklumat lanjut mungkin boleh didapati dari Fakulti Kejuruteraan universiti berkenaan. Walaumacamanapun saya berbesar hari sekiranya ada mana-mana kumpulan pelajar yang berminat untuk membuat kajian berkenaan tenaga solar untuk menghubungi saya. Saya bukan individu mahir bidang ini tetapi saya menaruh minat tinggi terhadapnya dan sedia menjadi penaja kepada kajian para pelajar. Saya boleh dihubungi melalui e-mail di atas ataupun talian 013-3406972. Harga pasaran untuk Street Light di negara ini purata sekitar RM 6000 ke RM 12,000, masih terlalu tinggi mungkin kerana tknologi ini masih terlalu awal untuk kita juga mungkin disebabkan komponen yang mahal atau nilai kajian itu sendiri. Saya ada satu soalan bagi yang boleh membantu: Berapakah kuasa yang perlu dihasilkan oleh panel solar untuk mengerakkan sebuah water pump eletric bersaiz kecil?

  16. Diamond berkata:

    Ya, saya beli dari http://www.scorigin.com and produks nya bagus! I aku recomend solar spotlight nya! Sangat terang dan boleh tahan 12 jam!

  17. cekodok berkata:

    salam, nak tnya, ade x lg solar technology yg lain yg digunakan di Malaysia ni selain PV system?

  18. khairil berkata:

    Salam En norakir nordin
    *quote : Saya boleh dihubungi melalui e-mail di atas ataupun talian 013-3406972*

    email nya tiada di beritahu

  19. Zaki berkata:

    Thanks Diamond for SCORIGIN!

    I buy their solar spotlight, very good! High recomend!

    Saiful:

    Iye!… Brape harga?

  20. Kakak Ng berkata:

    I buy few solar light from SC Origin (M) Sdn Bhd, services are excellent! Products are great! Highly recomended!

    Cheers! Go green and save the environment!

    Saiful:
    I go green by planting more and more plants in the house!

  21. Zaki berkata:

    Saya beli SC413 for RM198, free delivery to Kuantan.

  22. khairil berkata:

    Zaki , Kakak Ng – boleh la snap picture of your solar light at nite – boleh tengok macam mane terang dia .. upload link gambar

    Saiful:

    Betul tu.
    kalau boleh, emel gambar tu & spec/manual kat saya, nanti saya post kat sini.

  23. Kaka Ng berkata:

    http://www.solarlightindia.com/solar_spot_light

    Saya punya gambar dalam website SCO.

    Saiful:

    Gambar spotlight, bukan gambar kaka.ng ya….
    Nampak cute spotlight tu….. Ada senarai pengedar selain di Utara?

  24. aini berkata:

    Salam
    sekarang sya sedang menyiapkan projek akhir saya iaitu berkaitan dengan penggunaan tenaga solar. untuk memhasilkan litar inverter adalah saya memelurkan tranformer step-up untuk menukarkan voltan 9v kepada 240v….

  25. khairil berkata:

    aini – project berkaitan ape tu? boleh dikongsi bersama ? kerana saya juga sedang membuat thesis berkaitan solar – email di railmalacca@gmail.com

  26. azlan berkata:

    saya kadangkala terfikir, kenapa kita tidak gunakan tenaga ini sebagai satu sumber tenaga baru secara meluas seperti di Jepun dan lain2 negara maju.. sedangkan kita di berikan panas sepanjang tahun.. saya rasa kita punya tenaga matahari yg cukup untuk menjana tenaga elektik secara meluas.

    Saiful:
    Faktor kos yang tinggi adalah halangan utama……

  27. jebat66 berkata:

    Saya ada gak wat research, tapi teori je setakat ni. Saya cari informasi dari segi kos dan kapasiti di Jalan Pasar Pudu. Tapi, saya rasa masih terlalu mahal dan perlu masa yang terlalu panjang untuk cost recovery. Pada saya, buat masa ni, klu setakat hobi tu boleh la buat. Klu setakat nak buat lampu hiasan taman tu pun ok gak. Klu nak buat untuk aircond kat rumah, masih terlalu mahal lagi. Solar cell tu yang paling mahal (mungkin kalu dah localy made boleh murah kot), walaupun yang made in China yang di jual kat Jalan Pasar tu. Klu nak pakai kuasa angin, dinamo tu pun mahal gak kot… Tapi kalau untuk hobi, boleh la…

  28. as_alin berkata:

    aini leh x share information megenai projek manggunakan tenaga solar… email kat sy kat Huluhala_85@yahoo.com

    Saiful:
    Ha…. Jawab aini…

  29. boizlan berkata:

    Kepada sesiapa yang berminat untuk menggunakan tenaga solar di rumah, sila layari website PTM (http://www.ptm.org.my/ > Programmes > Renewable Energy > Building Intergrated Photovoltaic). Pusat Tenaga Malaysia (PTM) ini telah menyediakan service provider kepada sesiapa yang ingin memasang sistem tenaga solar di bangunan pekerjaan atau kawasan kediaman.

    BTW, Thanks Khairil… saya dah beli ler solar spotlight tu… memang bagus… Sekarang looking forward untuk beli product solar security spotlight pula… :)

  30. Jusman berkata:

    Baru beli solar spotlight dari SC Origin, terang lampu it and servis pun bagus. Nanti ada bajet akan beli solar floodlight.

    Saiful:

    Good to hear……..

  31. Radhiha berkata:

    Salam En. Saiful,

    Saya mewakili projek MBIPV berterimakasih atas maklumat yang disediakan oleh saudara tentang projek Nasional ini. Bagi sesiapa yang ingin mengetahui lebih lanjut tentang BIPV di Malaysia sila lawati laman web kami : http://www.mbipv.net.my/BIPV%20Installed.htm. Keep up a good work!! :)

    Saiful:

    Salam….
    Sekadar memanjangkan…..

  32. Adlan berkata:

    Radhiha,

    Saya rasa BIPV telalu mahal bagi kita. PTM susidi 50%, sekurang2 kita mesti ada RM30k untuk modal BIPV. Bank tak akan pinjam duit it. Orang kaya mungkin boleh, bagi saya tak mampu.

    Tapi, bagi saya lebih baik beli lampu suria dari SC Origin.

    Saiful:
    Saya pun tak mampu……. :)

  33. yazid berkata:

    Saya seorg pelajar,politeknik nak baut projek tentang tenaga solar,,, oleh itu saya nak bajet brapa kos,, untuk menghasilkan,,sesuatu projek dari sistem solar,,,dalam projek tahun akhir sayer.

    1. kos
    2. sistem penjanaan tenaga
    3. dimana produk dan bahn itu sayer boleh perolehi
    4. secepat mungkin

    Saiful:

    Cuba tgk kat sini:
    http://www.mbipv.net.my , minta tolong ngan mereka…..

  34. Reeve berkata:

    Hello, saya asal dari Sarawak dan nak pasang Tenaga Solar atas bumbung rumah panjang yg boleh support satu TV 29″ dgn astro. Di mana saya boleh dapatkan product ini dan berapa anggaran kosnya?

    Saiful:

    Saya tak pasti, tapi cuba pergi web berikut dan bincang dgn mereka yg berkenaan:

    http://www.mbipv.net.my/BIPV%20Installed.htm.

    http://www.ptm.org.my

    http://www.zulldesign.com.my

  35. norhayati berkata:

    saya sedang membuat kajian mengenai pembinaan tiang lampu jalan raya berkuasa solar
    di mana saya boleh dapatkan jawapan berkaitan material, kos dan kelebihan kuasa solar ni

    Saiful:
    1. http://www.mbipv.net.my
    2. http://www.zulldesign.com.my
    3. http://www.ptm.org.my
    4. http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_power

  36. zila berkata:

    salam…

    kalau x keberatan,boleh suadara share dgn saya mengenai bekalan kuasa yang menggunakan panel solar.
    saya merupakan seorang tenaga pengajar dimana terdapat modul yang berkaitan dengan panel solar untuk diterangkan..
    harap saudara dapat membantu…thanks…

  37. Jusman berkata:

    Senang saja, pergi http://www.scorigin.com

    You boleh beli solar panel, charge controller, LED, etc.

  38. naim berkata:

    boleh tlg bagi maklumat kpd sy dimana nak beli alat solar kit yg harga murah utk pendidikan sprt solar panel, charge controller, bateri, dc-ac inverter, cable dn sbgnye… sy dr pekan, pahang.tq

  39. clyde berkata:

    Satu maklumat tambahan bagi saya.

    kepada saudara2 yang berminat, untuk membuat solar panel dlm menghasilkan elektrik, sebenarnya sgt mudah dan lebih murah berbanding membeli dari syrkt2 yg sdh siap sedia. saya telah membuat sendiri solar panel (36 sel 3″x6″) yg menghasilkan lbh 60W; 18v (sesuai utk recaharge battri 12v) dgn kos kurang RM400.00.

    Apa yg anda perlukan ialah sedikit kemahiran dlm memasang solar panel dari sel-sel solar. Di ebay sekarang banyak jual sel-sel solar dgn murah.Awal mac 2009 sya telah membeli 108 sel solar (3″x6″) dengan harga lbh kurang usd128.00 (termasuk penghantaran). 108 sel solar ini boleh menghasilkan 3 panel solar (yg setiap satu blh menghasilkan lbh 60W. Jadi kalau calculate 3 panel X 60w = 180w. Dan solar ini boleh bertahan lebih 15 tahun…

    Justeru, semua orang sebenarnya boleh membuatnya & boleh menjimatkan penggunaan elektrik rumah masing2. Sila cari DIY untuk ini dan invest sikit dgn belajar sendiri.

    p/s: kalau sya berkesempatan mengunjungi blog ini semula, sya akan melayan pertanyaan sekiranya ada. Bagaimanapun, sedikit masa lagi sya akan letakkan tutorialnya dlm blog sya… tq.


    Saiful:

    Bagus….bagus….bagus…….
    clyde boleh dihubungi melalui: info@2icv.com

  40. shana berkata:

    Bagaimanakah pemasangan solar dilakukan ?
    (Tolong bagi maklumat kerana penting untuk kami)

  41. rohayati berkata:

    skolah saya skarang ni nak sertai pertandingan bot solar.kat mana boleh saya dapatkan sel solar yang murah tetapi effektif?kalau boleh nak pembelian melalui pos.lg satu berapa sel solar yang diperlukan untuk buat bot solar yang berukuran 0.5m?

    Saiful:

    Hubungi clyde melalui: info@2icv.com

  42. Adlan berkata:

    http://www.scorigin.com/solar_panels__power_generator

    Mereka jual “high efficiency” solar cell and harganya agak murah jika beli banyak biji. Saya beli 4 biji 20W solar panel setaip RM398. Kualitinya bagus juga!

    Saiful:

    Walaupun harganya agak tinggi, well… it will take long time to see lower price….

  43. k.suhasan berkata:

    Saya,suhasan sangat berminat mengenai solar cell punya projek-projek yang simpal dan murah sertakan cirkit-cirkit untuk kami sekumpulan gang kami.sekian dari kami.regds,inteligent guys for sollar cell inventer.

  44. abang.saadan berkata:

    hebat……tu…..

  45. husaini berkata:

    assalamualaikum tuan boleh berikan alamat kilang solar di dengkil-cyberjaya yang di iklankan tq.

  46. Ahmad berkata:

    boleh beli DIY kit dari http://www.solarpower-mart.com

  47. elfira berkata:

    x de ke pasal matlumat kereta solar??????????????

  48. elfira berkata:

    saya pun x berape fhm pasal kuasa solar boleh sesiape tolong terangkan??? :)

  49. elfira berkata:

    kenape x de pasal kereta solar ye???!! :P

  50. fendi berkata:

    saya nak tanya ada x saiz solar separuh tapak tangan?
    berapa angaran harga?

  51. Wira berkata:

    Salam Bro & Sis,
    Buat masa ini, saya cadangkan sesiapa saja yg berminat dgn sistem solar & ingin mggunakan tenaga ini utk kegunaan hari, sila bermula dgn peralatan kecil spt mengecas bateri “mobile phone”, lampu suluh dan beteri2 kamera dsbgnya. Kerana kos pemasangan & peralatan, alatganti serta penyelenggaran (terutama utk bateri) adalah terlalu tinggi bg kegunaan bekalan elektrik di rumah.
    1) Sbg contoh bg kegunaan 1kW selama 8jam adalah RM34,000. 2)Dan adalah bagus (guna tenaga solar) jika setiap bulan kita boleh berjimat minimum RM400 bil elektrik, baru berbaloi. 3) Kos bg 3 lampu kalimantang pgunaan selama 8jam sehari adalah antara RM7000-8000 (tidak termasuk penyelenggaraan setiap 2 tahun). 4) Penggunaan inverter bagi bekalan elektrik di rumah/kedai adalah tidak praktikal kerana tenaga dari DC ke AC akan hilang sebanyak 45%. Lebih baik mggunakan peralatan elektrik DC.

  52. Doubles berkata:

    Terima kasih kepada pemilik blog dan semua yg berkongsi maklumat di sini. Saya juga amat berminat dengan panel solar. Selain itu saya juga sedang mengumpul maklumat dan belajar serba-serbi berkaitan elektrik dan pelbagai teknik menjana elektrik. Jika ada lain-lain pautan yg difikirkan sesuai, silalah maklumkan kepada saya.

    Dari pembacaan saya yg lepas-lepas, untuk membina panel solar sendiri memang mahal, selain keterbasan ilmu dan bahan. Mau atau tidak, kena beli pasang siap.

    Saya juga sedih sebab tak banyak site berbahasa melayu, melainkan bahasa indonesia. Kenapa tiada perpustakaan online? Kita bebas untuk membaca apa-apa maklumat yg diperlukan tanpa perlu membazir masa ke perpustakaan, wang untuk membeli kad pinjaman, meminjam buku dan sebagainya. Dgn perpustakaan online, kita mudah mencari subjek yg dikehendaki dan mendownload atau membaca terus. Ia tak ia pun perpustakaan memang meminjamkan buku secara percuma.

    Opss…. lari tajuk.

  53. hafifi berkata:

    salam..saya pelajar dari UMP tgh bt kajian pasal basikal lumba guan kuasa solar..saya masih keliru..apakah component yang terbaik untuk menghasilkan basikal solar yang laju.antaranya ialah,
    -saiz penal
    -kuasa bateri
    -jenis motor
    ada sapa2 yang boleh bagi pendapat?
    tolong saya…

  54. Chein berkata:

    Untuk makluman, sel solar bersaiz kecil boleh didapati di area jalan pasar KL. Nama Kedai Nixie electronics, specialize dlm kit-kit robotik.

    2 sel yang saya beli dari sana:
    1) saiz 2 x 4 inci, 6v 100mA
    2) saiz 2 x 2 inci, 5v 50mA

    Harga seingat saya dalam belas2 ringgit, sori dah lupa harga yang tepat :(

    Direction Google Map (Dari hentian Puduraya, ke Jalan Landak Off Jalan Pasar) copy paste dlm browser:

    http://maps.google.com/maps?f=d&source=s_d&saddr=3.145894,101.70059&daddr=Jalan+Landak&hl=en&geocode=%3BFTHdLwAd-QUQBg&mra=dme&mrcr=0&mrsp=0&sz=17&sll=3.14508,101.701115&sspn=0.005742,0.006899&ie=UTF8&ll=3.140773,101.704173&spn=0.022968,0.043945&t=h&z=15

    harap dapat membantu.

    P/S: selain kedai yang dinyatakan terdapat beberapa kedai lagi yang menjual sel-sel solar di kawasan jalan pasar.

  55. liyana berkata:

    salam…
    saya nk tanya, ader x pengecas laptop yg guna tenaga solar?? kenapa pengecas hpon n mp3 ader je

  56. mimienaz berkata:

    thanks alot brother..this thing really help me yg slalu tgalkan rmh..

    Saiful:

    Hmmm…. welcome.

  57. khuz berkata:

    salam.sye pljr semester akhir,kene buat satu proto-type sebuah tong sampah,yang mempunyai pemadat(compactor).cara nk gerakkn pemadat tu sye nk gne tenaga solar.sye xberapa phm mengenai jenis2 solar ni,dan dekat mne sye bole dptkn solar tersebut.kalu boleh area2 seremban atau k.l..tq

  58. cinta153 berkata:

    salam. saya nk tnya. kwn sy nk buat prijek akhir sem dengan mencipta kipas kecil menggunakan tenaga solar. ada sesiapa tahu tak kat mana nak dptkn tenaga solar di area johor atau melaka?

    Saiful:

    Orang Johor/Melaka, minta bantu…..

  59. hilux turbo berkata:

    salam smue…slm dr negri d bwh bayu..bab solar ni kwn dah lame jejak smpai kat indon..smpai yg dah pecah bderai pun kwn kutip sbb nk blajar sangat..tp kwn nak bg tau kalau nak bli cube la tgk web indon, arga je ribu2 tp rupiah..hehe..sana dah jauh kedepan banding kita…thanks…..go green go! go green go!!!

  60. Ezzy berkata:

    Askum smua..
    talking about saver..
    alang2 kte dh gne solar..
    knp x msuk kn penggunaan kabel gentian optik,
    bagi menggantikan tembaga yg sering kali
    menyebabkan ketidakstabilan voltan dan arus?
    dengan harga yg lebih murah,
    dan juga mengurangkan mslah yg sering brlku
    pd pggnaan tembaga..
    Selain itu jg,
    dpt mgurangkan risiko khilangan @ kecurian kabel
    kerana ianya bukan lg tembaga.
    so..
    kte dpt saving lbh..
    tol x? :)

    Saiful:

    Salam…
    errr….. “kabel” fiber optik tu dibuat daripada apa ye En. Ezzy?
    Kalau ikut fizikalnya dari pandangan mata, mcm plastik…maka ia tak boleh mengalirkan elektrik…

  61. s2dent berkata:

    salam..
    sy nk buat projek final tntg solar..de cdgn nk buat pe x?..

    Saiful:

    Salam….

    Cuba buat solar sistem untuk lampu kecemasan domestik.
    ie: biasanya lampu kecemasan hanya berfungsi ketika bekalan elektrik terputus. bekalan elektrik akan terus menerus disalurkan kepada charger – bateri (pembaziran elektrik).

  62. mohd berkata:

    saya nak tahu cara pemasangan untuk solar panel khas untuk publicfon..

  63. mohd berkata:

    tolong berikan caranya kepada saya secepat mungkin

  64. siti berkata:

    saye bukak link ‘sini’tak leh? saye berminat la ngan kursus untuk dapatkan kelulusan tue…link nye tak leh bukak . takut tersalah info kang naye…

    Saiful:

    cuba lagi.

  65. Nurul Izzah berkata:

    saya nak tanya camna nk wat pemasangan solar boat..saya masih kurang jelas tentang ini…saya nak tau berapa saiz bateri, motor jika solar sel nya adalah 1 watt, ..macam mana penyambungan bateri, motor, solar cell dan kipas….apa faktor yang menentukan kelajuan solar boat itu sendiri..jika ia berkaitan dengan bentuk..bagaimana bentuk yang paling bagus?

  66. aini berkata:

    salam..
    saya pelajar semester akhir, nk wt pojek final ttntg tenaga solar..boleh bantu untuk dptkn litar yg digunakan dlm sistem penjanaan solar ni x?

  67. aini berkata:

    salam…
    saya pljar semester akhir. sy berminat nk wt projek berkenaan tenaga solar…boleh bntu x untuk mendptkan idea menghasilkan tenaga solar..kalo boleh saya nk hsilkan sendiri tenaga solar tersebut dgn bantuan litar..hrp dpt membantu..

  68. micheal boxman berkata:

    saya tidak berminat dengan sola tetapi saya nak tumpang tanya dimana saya boleh dapatkan micro water turbine yang mengunakan kuasa air. oleh kerana saya tinggal di sarawak kwsn pendalaman bekalan elektrik tiada. kwsn rumah saya mempunyai banyak sungai untuk dijadikan micro hydro untuk menjana rumah saya. boleh beritahu saya dimana saya boleh beli atau dapatkan turbine (harga berpatutan)sebesar alternator kereta

  69. anan berkata:

    x tunjuk ke cara nak buat solar

  70. lan berkata:

    ada kursus pasang sistem solar untuk rumah x,saya berminat kalau ada hubungi saya 012-2757237

  71. saya nk tnye, blh x sy nk buat plug yg ade bateri di mana baterinya tahan selama 10 jam/lebih?

    Saiful:

    .. cuba dapatkan nasihat dari Zulkifli Harun

    No. 35, Jalan Seri Pagi 1,
    Pusat Perdagangan Sri Pagi,
    48200 Sungai Choh, Rawang,
    Selangor Darul Ehsan.

    mail@zulldesign.com.my

    http://www.zulldesign.com.my

    Tel: 03-6092 1928
    Fax: 03-6091 4000

  72. ana berkata:

    esok kedai en.zul kt rawang buka x?kul berapa ye…

    Saiful:

    Kurang periksa laks….

  73. mr. tom berkata:

    salam…. Saya beminat dengan solar. Boleh tolong beri maklumat dimana saya boleh dapatkan solar di sabah dan litar cara pemasangannya sekali
    Saya ingin mencuba yang paling mudah dan harga yang berpatutan.

    terima kasih

  74. zulfahmi zakaria berkata:

    solar oh solar.. x sangka ramai yg minat tentang solar ni kan.. bgus tu.. perkembangan yg menarik.. td ada bro/sis yg komen pasai indon lebih maju pasal tenaga solar.. info awak betul ke atau amek dari internet je? or pada pemikiran awk je? sory k.. buat pengetahuan awk, kita dah banyak tahun buat research pasal solar ni tau.. kat kulim pon dah ada kilng buat panel solar ( jenama no 1 paling baik plak tu)
    kat tempat i blajaq pon dah ada 1 board solar panel skali ngan kit dia skali.. so jangan burukkan nama negara kita k tanpa bukti..

  75. zulfahmi zakaria berkata:

    kepada sapa2 yg ada ilmu tentang solar.. mintak pedoman anda smua.. nak kembangkan bakat ni..

  76. jalal berkata:

    detaul solar plant utk 5 mw

  77. arifen berkata:

    kalau nak tahu lebih lanjut pasal solar DIY, cuba lawati laman web ni, http://www.scorigin.com

  78. ana berkata:

    boleh x tunjuk kt saya lukisan litar elektronik dalam pengecas telefon bimbit

  79. hanif13 berkata:

    Aslmkm, Kalau hendak sistem solar yg murah, saya ada provide. Saya ada reka microinverter untuk solar home system. Boleh pakai ac appliances dgn conversion efficiency 90% dan zero static loss. bolah tengok website http://www.innophasepower.com

  80. ridzuan berkata:

    Sebuah company jual solar lighting berpatutan and berkualiti tinggi. lebih murah banding dgn scorigin.com.

    saya dapat beli dengan “harga kilang” sempena promosi. mampu membeli 8 lampu serentak dgn 12jam. Saya telah beli dan cuba, dah 3 bulan still ok. DIY dan senang saja.

    Ennbulb- http://www.ennmos.com

  81. M.Anas berkata:

    saya nak jawab sket soklan yg diajukan tentang fibre optik tu..
    fiber optik mmg efisyen dari segi penghantaran kuasa kerana ia berkelajuan cahaya..tetapi penjagaannya memerlukan jagaan yg amat rapi dan lagi satu kos fibre optik sgt mahal buat sementara ini..
    slain dari kuasa solar kita bole gunakan kuasa angin sebagai sistem windmill energy..
    sbb panel solar agak mahal kerana penggunaannya di malaysia adalah kurang..
    perlu kita tahu juga bahawa rekaan bilah kipas windmill tidak terbatas pada rupa bentuk biasa tu..act bilah kipasnya mcm2 ada..utk memastikan bilah nya dapat tangkap kuasa angin walaupun sikit..
    apa kata kita cuba kuasa angin..agak mudah juga..same je mcm kuasa hidro…

  82. afiqah berkata:

    erm.salam:)
    ade sesiapa taw mane nak beli solar board 1w?

  83. pakrul berkata:

    sy nak tnye……..sy ada solar 18v…..1.5Amp…………
    mcm mne sy nk drop voltage kpd 12v n charge btery…..
    ada sape2 yg blh tlng

  84. Muhamad Amir berkata:

    Ada sesiapa yang berkemahiran tentang solar di sekitar salak tinggi, dengkil untuk JV research dan proposal projek

  85. hairul berkata:

    bro pakrul untuk cas battery masuk je kat batterry solar memang keluar 12-21v untuk cas. tapi kalau nak save battery kena pakai charge controller

  86. iskandar adha berkata:

    sya iskandar

  87. iskandar adha berkata:

    aq nk komen

  88. Muhamad Amir Sajari berkata:

    Mencari juruteknik yang mahir dalam bidang solar sistem, sila hubungi saya 019-3537234

  89. heri berkata:

    bagi no telefon anda utk saya hubungi tq,

  90. Tanpa Nama berkata:

    m.anas, boleh tolong cerita sikit lagi tentang winmill energy nak beli kat mana di Johor ni? puas mikir antara solar, air dan angin mana lebih murah beli peralatan dan mudah dapat di Johor ni? dan kos selenggara yang lebih jimat berbanding elektrik sediaada? 70-100 $ sebulan agak membebankan kami sekuaga la..
    ikhtiarct@yahoo.com

  91. ADIE berkata:

    SAYA PULA NAK TANYA DIMANA KEDAI YG ADAD MENJUAL PERALATAN SOLER NI D SABAH…KLO BLH DI AREA KK..

  92. Hj Rohani bin Hj Ismail berkata:

    Saya tinggal di Sg Buloh dan nak cari jenis solar yang boleh dipasang dirumah dalam kebun di Tapah(pendalaman).
    Dimanakah boleh saya dapat penjual yang dekat dengan kawasan Sg Buloh.
    Terima kaseh.

  93. ~ Athirah ~ berkata:

    Assalamualaikum,
    saya berminat untuk mengkaji potensi penggunaan sistem solar ini di rumah.
    saya memerlukan beberapa maklumat yang membuktikan bahawa penggunaan solar ini dapat membantu dalam penjimatan elektrik di mana saya memfokuskan untuk mengetahui lebih lanjut mengenai cara “installation, equipment, how its work” ? so far saya dah baca from article2 mengenai solar and google information about solar..cuma untuk lebih jelas mengenai sistem ini, saya berharap sesiapa sahaja yang pakar dlm bidang ini dan sudi membantu saya amat saya hargai. Di bawah saya sertakan e-mail saya. Terima kasih.

    tyaz_shane@yahoo.co.uk

  94. syamel berkata:

    Boleh beri tahu saya tak apa fungsi sokongan dan spesifikasi solar ini..

  95. rashidan berkata:

    berapa solar panel diperlukan untuk menjana sebuah aircon dan peti sejuk..sebab kedua duanya saya gunakan secara berterusan dirumah…jadi klu dapat jimatkan separuh dari bil letrik pun kira ok la tu..harap boleh bagi pencerahan..

  96. nor man berkata:

    Ada satu company dari sarawak buat banyak solar home lighting projects di rural area.
    http://www.ennmos.com
    Servis mmg bagus, tapi lebih focus area sabah sarawak.

  97. ABDUL RAHMAN BIN AB RAZAK berkata:

    Assalamualaikum..saya ingin mengajukan beberapa soalan…ianya berkaitan dengan solar panel..kedai mana yang ada jual panel solar yang harganya berpatutan..ianya untuk projek fyp saya..kalau boleh..nyatakan lokasi kedai tersebut ye..seperkara lagi..pemahaman saya berkaitan panel solar ni terlalu kurang sebenarnya..jadi individu mana yang boleh saya rujuk untuk penjelasan lebih lanjut mengenai panel solar serta spesifikasinya…FYP saya ni berkaitan dengan gabungan solar dengan air compressor…

  98. azlimee berkata:

    Masih banyak faham pasal pengiraanye

  99. norazura binti alang mohamad ali berkata:

    saya ingin membuat projek iaitu membekalkan tenaga elektrik untuk lampu pendaflour menggunakan solar. saya ingin bertanya apakah peralatan yang perlu saya ada selain solar panel serta bagaimana utk saya mendapatkan semua peralatan tersebut. sesiapa yang tahu boleh email kepada saya zura_ama@yahoo.com. bantuan kalian sangat saya hargai.tq

  100. ZIkril86 berkata:

    Siapa yang berminat tahu pasal solar bole la visit kat site ni

    http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=479208

    or kat blog ni

    http://upkpk.blogspot.com/

  101. fatin rasyidah berkata:

    Lokasi rumah yg guna tenaga solar tu dimana?saya nk tau cepat.sebab sekolah saya ada buat projek

  102. khairul fitri berkata:

    assalamualaikum..
    saya nak tanya..boleh tidak solar panel cas bateri dc supply sambil mmbekalkn elektrik kepada motor dc secara terus..harap soalan ini terjawab

  103. tiada nama berkata:

    salam,,sy budak diploma teknologi tenaga solar dan mencari tempat praktikal. bleh suggest mne2 tempat x?

Tinggalkan Jawapan

